De beste matvarene som øker stoffskiftet

Du hører ofte at en rask «metabolisme» er en viktig nøkkel til vekttap, men hva er egentlig stoffskiftet ditt? Eksperter definerer «metabolisme» som de kjemiske prosessene som oppstår når kroppen din omdanner mat og drikke til energi. Selv når du er i ro, jobber stoffskiftet alltid med å hjelpe deg med å fordøye mat, styre hormonnivåer og regulere kroppstemperaturen, blant andre viktige funksjoner. For å sikre at denne prosessen er i god form, er det noen matvarer du kan spise for å øke stoffskiftet.

Når vi tenker på å øke stoffskiftet, refererer vi ofte til basal metabolisme, eller antall kalorier du forbrenner i hvile. Jo mer du holder stoffskiftet oppe, jo flere kalorier forbrenner du.

Noen lisensierte trenere anbefaler å vende seg til styrketrening, spesielt når du blir eldre, siden personer med mer muskelmasse har en tendens til å ha høyere metabolisme. Men dessverre, når vi blir eldre, mister vi ofte muskelmasse. Dette bremser igjen stoffskiftet, men å inkludere disse nøkkelmatene kan gjøre en stor forskjell.

Lege: Dette er de beste matvarene for rask metabolisme, spis minst 2 av dem hver dag

HVILKE MATVARER FREMMER FORBRENNELSEN OG FORBRENNER FETT?

Det er mange forskjellige matvarer du kan spise som bidrar til å øke stoffskiftet og forbrenne fett, men eksperter sier at protein bør være din første prioritet.

«Inntak av nok protein kan være en utmerket måte å øke stoffskiftet på. Dette skyldes den økte termiske effekten av mat, hvor kroppen din bruker kalorier til å fordøye, absorbere og forbrenne det du spiser. Det hjelper også å opprettholde muskelmasse på et kaloriunderskudd kosthold og hjelper deg å holde deg mett lenger.»

Å holde tarmen din sunn kan også være en fin måte å øke stoffskiftet på. Eksperter anbefaler å konsumere fermentert mat som en måte å opprettholde tarmhelsen på. «Forbruk av fermentert mat kan øke metabolismen ved å øke insulinfølsomheten, noe som er avgjørende fordi insulinresistens fører til forhøyede insulinnivåer som fremmer fettlagring.

Dette brusmiddelet renser giftstoffer og øker stoffskiftet

HVILKEN DRIKKE STYR FORBINDELSEN?

Hvis du leter etter andre måter å øke stoffskiftet på, kan du også legge til spesifikke drinker. Eksperter sier at grønn eller svart te har prebiotiske egenskaper som kan øke metabolismen ved å støtte veksten av sunne tarmbakterier og antiinflammatoriske kortkjedede fettsyrer.

En annen måte du kan øke stoffskiftet og forbrenne fett på er ved å inkludere kanel i kostholdet ditt, legger eksperter til. «Å tilsette kanel til kaffen eller teen din kan øke stoffskiftet. Dette smakfulle krydderet kan bidra til å redusere insulinresistens og betennelse, som er kritiske elementer som støtter et sunt stoffskifte.»

Denne rimelige grønnsaken øker stoffskiftet med 25 %

HVORDAN STARTE MIN METABOLISME?

Det første trinnet du må ta for å få i gang stoffskiftet er å fokusere på ernæring. «Å hoppe over frokosten kan redusere insulinfølsomheten, noe som kan øke lagringen av kroppsfett. Å spise en morgenfrokost med vekt på protein, sunt fett og fiber vil holde deg mett lenger, bidra til å opprettholde blodsukkeret gjennom dagen og vil øke stoffskiftet,» sier eksperter.

De sier også at mindfulness-praksis, som meditasjon, kan hjelpe på stoffskiftet. «Å ta seg tid til å slappe av og redusere stressnivået bidrar til å senke betennelses- og kortisolnivåer i kroppen, noe som ikke bare er gunstig for vårt generelle velvære, men også viktig for å regulere blodsukkernivået og forhindre oppbygging av overflødig magefett. «

Vaner som bremser stoffskiftet og får deg til å gå opp i vekt

Hvis du trenger en annen grunn til å legge deg i tide, bør du vurdere hvordan hvile bidrar til å holde stoffskiftet i gang. «Å få nok kvalitetssøvn og opprettholde kroppens døgnrytme er avgjørende for et sunt stoffskifte, siden det hjelper til med å regulere hormoner som leptin (som kontrollerer appetitten) og ghrelin (som lagrer energi),» sier eksperter.

Husk å ta en helhetlig tilnærming når du tenker på den beste maten for å øke stoffskiftet. Spis et balansert kosthold med frukt, grønnsaker, fullkorn og magre proteiner og vær aktiv. Dette inkluderer både bevegelse og strukturert trening.

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article
Loading...