Filmanmeldelse: Ken Loach, mangeårig kroniker av sosiale sykdommer, søker en håpefull tone i «The Old Oak»

På så mange måter er TJ Ballantyne en klassisk Ken Loach-helt: en middelaldrende mann fra arbeiderklassen som prøver å få et verdig liv, men møter hindringer ved hver tur – et offer for utilgivelige sosiale realiteter som etterlater folk som ham. i støvet.

Som mange av disse Loach-hovedpersonene, kan ikke TJ få en pause – selv fra tyngdekraften, som når han prøver å fikse trebokstaven «K» som hviler over Old Oak, den falleferdige puben han driver i en tidligere gruveby som har vært i tilbakegang i flere tiår. Snakk om nedgang: Det brevet fortsetter å vippe nedover, selv når TJ fikser det med et kosteskaft. Han snur seg bort og den faller rett og slett igjen.

Loach har aldri vært subtil med budskapene sine, og hvorfor skulle han begynne nå, på den tilsynelatende slutten av sin filmkarriere? Den 87 år gamle regissøren, som har laget nesten 30 filmer, har sagt at «The Old Oak» sannsynligvis er den siste. Han har sagt det før, men forutsatt at det er sant, er filmen en gripende og bevegende koda til en karriere brukt på å krønike personlige indignities blant bredere sosiale sykdommer som fattigdom og arbeidsledighet.

Og nå, migrantkrisen. Loach og manusforfatter Paul Laverty tar opp dette gjennom et uvanlig vennskap mellom TJ og Yara, en ung syrisk kvinne og flyktning som ender opp, med familien sin, i byen, til manges fiendtlighet. For en gangs skyld er ikke en mann som TJ og hans andre landsbyboere, som alle sliter, de mest trengende i historien. Det er andre som trenger enda mer hjelp. I denne historien om to samfunn som er i konflikt, prøver Loach å avslutte en trilogi av filmer som foregår i det nordøstlige England på et budskap om forsoning og håp.

Vi begynner et sted i nærheten av Durham, i 2016. Syriske krigsflyktninger har ankommet Storbritannia som de har andre steder i Europa, og det er ingen overraskelse at noen har blitt sendt til en øde tidligere gruveby hvor boliger er skittbillige.

Noen av lokalbefolkningen er rasende over inntrengingen. I en ødeleggende pre-kreditt-sekvens kommer busslasten med flyktninger til hån fra byens innbyggere, som sier at de ikke engang ble advart. «Hvem er de? Hvor er de fra? Flere muslimer?» noen roper ut, ble banning lagt til. Andre, som TJ og familievenninnen Laura, prøver å hjelpe til med å få familiene på plass.

Yara (Ebla Mari), som er i begynnelsen av 20-årene, har kommet sammen med moren sin. Faren hennes, som enten er fengslet i Syria eller død, hadde gitt henne et kamera, og hun bruker det til å dokumentere ankomsten (sekvensen vises gjennom bildene hennes). En sint mann i trøye kjemper med henne og kameraet hennes faller i bakken, ødelagt.

Under forskningen deres la Loach og Laverty merke til at mange puber i tidligere gruvebyer nå ble lukket. I deres historie er Old Oak den siste gjenværende puben, og dessuten den eneste samlingsplassen som er igjen i byen. Over halvlitere skjenket av TJ, menn han vokste opp med – Charlie, for eksempel, hvis kone er syk og hvis hus har falt i verdi, og Vic og Eddy, de sinteste i gjengen, klager over inngriperne. «Vi kan ikke engang ta vare på våre egne barn,» sier de.

Overgangen er stygg. Unge gutter blir mobbet på skolen. Når en lokal jente blir syk, prøver Yara å hjelpe ved å følge med hjem for å hvile; moren kommer hjem og kaster den unge syreren voldsomt ut av huset.

For TJ, hvis ekteskap har mislyktes og som er fremmedgjort fra sønnen, går ting fra vondt til verre. Hans eneste følgesvenn er en elsket tidligere løshund som dukket opp i livet hans i sitt mørkeste øyeblikk; hun blir stadig truet av ekle hunder eid av kjeltringer. Selv en tidligere gruvearbeider holder han fast på puben sin med skinnet på tennene. Og nå ønsker noen av lokalbefolkningen å bruke det tomme bakrommet hans til å holde et møte og sende ut klager over migrantene. Han kommer med unnskyldninger.

Ytterligere konflikt oppstår når TJ godtar å bruke bakrommet til et helt annet formål: å servere gratis måltider, som en måte å bygge fellesskap på, og et tilbakeslag til solidaritet under arbeidsuro tiår tidligere. Dette fungerer vakkert for mange, men de mest negative stemmene i byen – i scener som av og til føles litt tunghendte – fortsetter å så splid og trakassere syrerne, samtidig som de benekter at de er rasistiske. «Alt vi vil ha er tilbake puben vår,» sier de.

Verre er det å komme for Old Oak, som i hovedsak blir hovedpersonen her: en forbindelse til en lykkeligere fortid for landsbyen, en sentral del av en urolig nåtid, og en kilde til mulig håp om en harmonisk fremtid.

Og det er virkelig håp som fyller avslutningsscenene, i motsetning til mange Loach-filmer. Ja, det er litt for mange taler som høres ut som, vel, taler i stedet for dialog. Og oppløsningen kommer litt for raskt og enkelt.

Men disse virker som tilgivelige synder. Etter nesten seks tiår med filmskaping er ikke håp et så ille sted å ende opp.

«The Old Oak», en utgivelse av Zeitgeist Films, er ikke vurdert av Motion Picture Association. Spilletid: 113 minutter. Tre stjerner av fire.

Rating