Hvordan ekstra kaffe kan hjelpe deg med å holde vekten

Hvis du er en kaffedrikker kan du nyte dette ettersom en ekstra kopp kan hjelpe deg med å holde vekten.

Kaffe, en av de mest konsumerte drikkene i verden, er anerkjent for å ha en positiv innvirkning på langsiktig helse. Å drikke tilsvarende tre til fire kopper kaffe om dagen reduserer risikoen for mange helsetilstander, inkludert hjertesykdom, diabetes type 2 og enkelte kreftformer.

Når du blir eldre mister du ikke bare evnen til å opprettholde en normal og sunn vekt, men du kan også oppleve vektøkning, noe særlig kvinner opplever etter overgangsalderen. Men å drikke kaffe kan bidra til å bekjempe denne gradvise økningen, ifølge en fersk studie.

En gruppe forskere analyserte to viktige aspekter ved kaffeforbruk og hvordan man drikker kaffe, og dermed drikke en ekstra kopp kaffe om dagen – eller tilsetning av sukker, fløte har et melkefritt alternativ – førte til større eller mindre vektøkning enn de som gjorde det. ikke justere inntaket.

Forskningen deres (for tiden en forhåndsprøve, noe som betyr at den har blitt fagfellevurdert, men ennå ikke gått gjennom endelig formatering og copywriting) fant en beskjeden sammenheng mellom kaffe og lavere vektøkning enn forventet.

Folk som drakk en ekstra kopp kaffe om dagen, gikk opp 0,12 kg mindre enn forventet over fire år.

Tilsetning av sukker resulterte i en brøkdel (0,09 kg) mer vektøkning enn forventet over fire år.

Hvordan studien ble gjennomført

Forskerne kombinerte data fra tre store studier i USA: to studier av sykepleieres helse, fra 1986 til 2010 og fra 1991 til 2015, og en oppfølgingsstudie av helsepersonell fra 1991 til 2014, kjent som siden disse kategoriene er storforbrukere av kaffe.

Nurses» Health Studies er to av de største kohortstudiene, med mer enn 230 000 deltakere, som undersøker kronisk sykdomsrisiko for kvinner.

The Health Professional Follow-up Study involverer mer enn 50 000 mannlige helsepersonell og undersøker sammenhengen mellom kosthold og helseresultater.

Gjennomsnittlig vektøkning etter fire år i sykepleierstudiene var 1,2 kg og 1,7 kg, mens deltakerne i helsefagarbeiderstudien gikk opp i gjennomsnitt 0,8 kg.

Forskerne fant at et økt forbruk av usøtet, koffeinholdig eller koffeinfri kaffe på en kopp per dag var assosiert med 0,12 kg mindre vektøkning enn forventet over fire år.

Tilsetning av fløte (melk) eller et ikke-meieriprodukt påvirket ikke denne vektendringen nevneverdig.

Tilsetning av sukker (en teskje) til kaffe var imidlertid assosiert med 0,09 kg mer vektøkning enn forventet over fire år.

Disse assosiasjonene var sterkere hos deltakere som var yngre og hadde en høyere kroppsmasseindeks ved starten av studiene, ifølge dataene de fullførte ved starten av studiene, bemerker de.

Hvordan kaffe kan hjelpe med vektkontroll

Koffein er et naturlig sentralstimulerende middel som har vist seg å redusere appetitten midlertidig og øke årvåkenheten. Dette kan bidra til å redusere sult i en kort periode, noe som kan føre til redusert energiinntak.

Noen drikker kaffe før trening som et stimulerende middel for å forbedre treningsytelsen – hvis en treningsøkt er mer effektiv, kan det brukes mer energi.

Imidlertid antas fordelen i stor grad å være kortsiktig snarere enn langsiktig.

Les også:

Hold deg oppdatert med de siste nyhetene. Følg DCNews og videre

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article
Loading...