Hva er bra å gjøre på Sankt Alexander 2023. Tradisjonen om at det ikke er bra å bryte under noen omstendigheter 30. august

Saint Alexander regnes som menneskehetens beskytter og feires hvert år 30. august. Høytiden er markert i den ortodokse kalenderen med et svart kors og flere tradisjoner og overtro er knyttet til denne dagen. Hva er bra å gjøre på Saint Alexander 2023, for å få hele året til å gå bra for deg.

Saint Alexander, beskytter av kristendommen

30. august er viet, i den ortodokse kristne kalenderen, til den hellige Alexander. Han levde på 400-tallet og var samtidig med keiser Konstantin den store. Alexander var en av de viktigste hierarkene i kirken og arbeidet hardt for å forsvare den kristne tro. I løpet av sin levetid deltok han i det første økumeniske rådet. Der forsvarte han kristendommen mot kjetteriet til Arius, og Gud belønnet ham for dette.

En engel dukket opp for patriarken av Konstantinopel og fortalte ham at etter hans død måtte Alexander være hans etterfølger. Etter å ha overtatt setet som patriark, fortsatte Alexander å forsvare den kristne tro til slutten av livet.

Les også: Maten som er tillatt under himmelfartsfasten 2023. Hva du kan spise til 15. august

Hva er ikke bra å gjøre på Saint Alexander 2022
Ikon med Saint Alexander

Hva er bra å gjøre på Saint Alexander 2023

På denne feiringsdagen sies det at det er godt å slippe å gjøre husarbeid. Selv om det ikke er rødt kors i kalenderen, bør spesielt de som bærer helgenens navn forlate husholdningsaktiviteter for andre dager.

Det sies at på grunn av Saint Alexander bør folk være mer oppmerksomme på behovene til de rundt dem. Harmoni og balanse bør råde i forhold til andre mennesker. 30. august er det godt å gi opp konflikter, misunnelse og fiender og slutte fred med menneskene vi har anstrengte forhold til. Hvis du krangler med noen denne dagen, sies det at hele året vil gå den veien.

Kirken oppfordrer de troende til å være barmhjertige mot de mindre heldige, hjelpe sine naboer og gi almisser. Til den hellige Alexander kan kristne be en bønn som sies å oppfylle ønsker.

Les også: På hvilken dato faller Saint Mary den store og Saint Mary den lille i 2023. Betydningen av disse høytidene

Bønnen å si for den hellige Alexander

«Sjel, min sjel, hvorfor klager du til Herren? For din latskap for evige forbønnsplager er din. Hvis du kjente Guds gave, ville du gråt med varme tårer, sukket og sørget over hver synd, for de små og for de store.

Rop til din frue at vreden til ham som holder alt med sin allmektige høyre hånd ikke slår deg, men jeg, synderen og den late, den med en listig tunge, hvordan skal jeg be til min frue om at Herren vil frelse meg fra den fryktelige dommen? For hele tiden skjelver jeg i mitt hjerte når jeg tenker på den fryktelige dommen at jeg kan bli utfridd fra evige pinsler og fra den usovende ormen og fra det ytterste mørke og fra de uslukkelige flammene.

Les også: Avskjed for å fiske i Det Hellige Havs faste. Det som vises nevnt i den ortodokse kristne kalenderen

Forbarm deg over meg, din syndige tjener (navn), som apostelen Paulus, som du elsket mer enn alle, og vend ikke ditt ansikt bort fra meg, den stakkars, på den fryktelige dag som skjelver min sjel og medlemmene av kroppen min er livredd. Herre, fri meg fra den fryktelige time, så jeg ikke kan vike fra din miskunnhet. Jeg ber de hellige engler og erkeengler, profetene og martyrene og alle de hellige om å be til Gud for min sjel. Amen»

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article
Loading...