En rumensk kvinne fra Italia er verdensmester i matlaging av couscous

Født i Romania, klarte Claudia Catană å oppnå tittelen «Den beste couscous i verden», etter hennes deltagelse i en internasjonal kulinarisk konkurranse, som ble arrangert på Sicilia i 2021.

Rumeneren, som opprinnelig er fra Jina kommune, Sibiu fylke, har bodd i Italia i to tiår. Før pandemien åpnet Claudia Catană sin egen restaurant, kalt «Cucina ai monti», som ligger i Bracciano kommune. Ved siden av henne, i spissen for virksomheten, står hans italienske partner, Aldo Caputo.

«Jeg vil aldri glemme barndommens parfymer, luktene fra hagen, livet på landet«, sa rumeneren. Da hun var 17 år gammel, bestemte Claudia Catanăs foreldre seg for å bosette seg i nærheten av Sibiu, for lettere tilgang til skolen, «slik at de kan få en bedre fremtid i byen«. I 2003, etter endt utdanning fra videregående, bestemte rumeneren seg for å besøke Roma, hvor søsteren hennes jobbet.

«Da jeg kom fra Romania, var alt nytt, Italia erobret meg umiddelbart! Men det var som om det var annerledes da, for nøyaktig 20 år siden! Roma virket mye vakrere for meg. Jeg var 18 år gammel og hadde opprinnelig kommet for bare en to ukers ferie. Tilbake i Romania forble tankene mine i Roma, så jeg bestemte meg for å prøve lykken i Italia. Søsteren min fortalte meg at en ferie er en ferie, men dessverre finner hun jobben mer med rengjøring eller barnevakt. Men min avgjørelse ble tatt. Jeg fortalte henne at uansett om jeg må være alene, start fra bunnen, jeg er sikker på at jeg skal klare det. Jeg skal finne en jobb og forsørge meg selv!«, vitnet Claudia Catană, ifølge Rotalianul.

Når det er sagt, fortalte rumeneren at hun først jobbet som barnepike. «Jeg dro ikke på fester, som andre unge rumenere. Jeg ville lagt penger til side, og på søndager og i de ledige timene jeg hadde, dro jeg til Sant’Egidio (en forening som driver med støtte til utlendinger) og lærte italiensk, tok kurs. Jeg begynte å lese bøker på italiensk, og se meg rundt og se etter nye muligheter. Jeg sa til meg selv at jeg ikke skal rydde hele livet, jeg er bare 19 år«, hun fortalte.

Senere, i 2005, smilte lykken til ham mens han var på bussen: «Jeg var på bussen i Roma, og jeg så en plakat som annonserte en matlagingskurs. En lyspære gikk på, jeg visste plutselig hva jeg ville gjøre, selv om jeg ikke var noen ekspert på kjøkkenet til da. Kurset var dyrt, rundt 1000 euro, for 3 ukers læring og tre måneders praksis. Men jeg fikk satt av penger og jeg så en mulighet, en ny vei som åpnet seg«.

«ikke fly en flue»

Rumeneren innrømmer at hun ikke hadde mye kunnskap på dette feltet: «Jeg kunne ikke mange ting, for eksempel sjømat. Jeg hadde reker og scampi å tilberede, jeg så på dem, jeg var redd for å ta på dem, for å rense dem. Ja, det vanskeligste for meg var med sjørettene, for vi har ikke så mange typer fisk i Romania«.

Etter å ha fullført dette kurset ble Claudia Catană valgt ut til å fullføre den siste praksisplassen på restauranten Mirabelle, som regnes for å være en av de mest kjente restaurantene i hovedstaden. På denne restauranten møtte han kokken Giuseppe Sestito, som også har en Michelin-stjerne.

I løpet av de tre månedene som tilbrakte på Mirabelle-restauranten, innrømmer Claudia Catană at: «Det var perfekt orden på kjøkkenet, med jernregler. Ikke en flue fløy, som de sier. Alt var under nøye kontroll av Chef Sestito. Derfra lærte jeg disiplinen, måten rettene bringes til bordene på, til minuttet, oppmerksomheten på råvaren, for å være av beste kvalitet. Oppskriftene, veldig forseggjorte, var basert på fisk, akkurat det som skremte meg i begynnelsen«.

Dessuten ble hun spurt av kokk Sestito om hun ville fortsette å jobbe på restauranten, men rumeneren sa at hun ønsket å lære å lage lasagne og andre retter. «Jeg følte at hvis jeg godtok, ville jeg gå glipp av noen viktige skritt. Jeg ville lære å lage lasagne, typisk Lazio-pasta, steke forsyninger og lage pizza, pannestekte grønnsaker osv. Så jeg fikk jobb på en tavola calda (n. rød selvbetjening). Der lærte jeg spesielt å være i kontakt med kunder, se hva de liker, snakke med dem«, uttalte hun.

sous chef

Reisen hans stoppet ikke her. Hun jobbet i følgende restauranter: igjen på Mirabelle, Boscolo, Villa Letizia og Manfredi Palace. I 2016, på Villa Letizia, restauranten som motedesigner Anna Fendi eier, gikk hun opp enda et steg i karrieren og ble souschef.

Rumeneren innrømmer at ansvaret ble større og større: «Mange ganger tok jeg ikke engang matpause, for det var alltid jobb, slik at alt skulle gå bra. Ansvaret var stort. Jeg sov tilfeldigvis i bilen om kvelden, hvis jeg hadde en hel dag etterpå, var jeg for trøtt til å gå hjem«.

Det var i den perioden han møtte Aldo Caputo, som også er hans livspartner. De to møttes»på kjøkkenet«. «Vi var kollegaer og kom godt overens fra første gang vi møttes, det var en følelse som fortsatte i hverdagen!hun sa.

I 2018 bestemte de to seg for å jobbe på Ibiza, og returnerte senere til Roma. Mens de var på Ibiza, tenkte den rumenske kvinnen og hennes livspartner på å åpne en restaurant. Så de begynte å lete etter det perfekte stedet. Mens hun var i Bucuresti for å gi råd om å åpne en restaurant, mottok hun den etterlengtede nyheten fra Aldo Caputo: «Jeg tror vi fant restauranten vår!«.

«Jeg ble rost av alle»

To år senere innviet de to den ettertraktede restauranten. Imidlertid kom pandemien med regler som de to tilpasset seg: «Vi åpnet hver gang vi kunne, vi tilpasset oss i farten, med ofre, til de nye reglene. Jeg satte bordene utenfor, jeg hadde tålmodighet og mot. Jeg gikk videre. Jeg ventet på hvert skritt mot normalitet med håp«.

Mot slutten av pandemien vant Claudia Catană tittelen «Den beste couscousen i verden», på Cous Cous Fest 2021 World Festival. Hennes livspartner insisterte på at hun skulle delta i konkurransen. Derfor bestemte rumeneren seg for å hente inspirasjon fra kjøkkenet hjemme for å lage settet «La Transilvania incontra il cous cous».

«Jeg forventet ikke å vinne, spesielt siden konkurrenter fra Italia, Marokko, Spania deltok – land med tradisjon, sammen med kokker fra Senegal, Afghanistan, Mauritius, Argentina. Jeg ble rost av alle og tilbrakte noen fantastiske dager på Sicilia, sammen med store navn fra internasjonalt kjøkken.»tilsto rumeneren.

Dessuten formidlet den rumenske ambassaden i Italia i begynnelsen av mars gjennom et innlegg publisert på Facebook at den rumenske ambassadøren Gabriela Dancău møtte Claudia Catană og de snakket om «Rumensk mat og om mulighetene for å bringe variasjonen og rikdommen til tradisjonelle rumenske smaker nærmere den italienske offentligheten gjennom fremtidige fellesprosjekter«.

Claudia Catană tilsto også at hun ikke vet om hun ville returnere til Romania. «På ferier drar vi når vi kan, vi besøker de vakreste stedene. Men om 5, 10 år ser jeg meg selv på en øy. Jeg elsker havet. Jobber selvfølgelig fortsatt på en restaurant, min!«, uttalte hun.

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article