Hva du ikke skal gjøre for Opphøyelsen av Det hellige kors 2023. Det er veldig synd. Du vil bare ha uflaks

Opphøyelsen av Det hellige kors er en høytid av stor betydning for ortodokse kristne. Det markeres i kalenderen 14. september, med rødt kors og mange tradisjoner og overtro er knyttet til denne dagen. Hva du ikke skal gjøre på Kristi himmelfart 2023. Aktiviteter som sies å bringe uflaks.

Opphøyelse av Det hellige kors, en dag med faste og bønn

Opphøyelsen av Det hellige kors eller korsdagen er en av de første høytidene i det nye kirkeåret, som begynte 1. september. Denne feiringen går tilbake til de første kristne århundrene og er knyttet til to ekstremt viktige øyeblikk i kristendommens historie. På keiserene Konstantins og Helenas tid ble det hellige kors som Frelseren ble korsfestet på funnet og brakt til Jerusalem.

Dette høytidelige øyeblikket i Kirkens historie markeres 14. september. Det er en dag med stor feiring, og praktiserende troende hedrer den med faste og bønn. På denne dagen holdes en hard eller til og med svart faste, for frelse og syndsforlatelse.

Les også: Den mektige midnattsbønnen. Mellom hvilke timer å si det for hell og helse. Det gjør underverker

På denne feiringsdagen drar de troende på pilegrimsreise til klostre og kirker som har korsdagens skytshelgen. En av disse er Dervent Monastery, fra Constanța fylke. 14. september er skytshelgen for dette stedet for tilbedelse, og det arrangeres en kongelig fest for å markere dagen.

Kristne drar også på pilegrimsreise til Muntele Mic og ber til de mirakelvirkende ikonene til Guds mor fra sogneklostrene Călugăra, Teiuș og Măru.

Hva du ikke bør gjøre på Ascension of the Holy Cross 2023

Siden det er en dag markert i kalenderen med rødt kryss, gjøres det ikke husarbeid på korsdagen. Hun vasker ikke, hun feier ikke, hun syr ikke og hun jobber ikke på åkeren. Det sies at hvis du ikke overholder dette forbudet, vil du ha uflaks.

Les også: Hvilken bønn leses under faste. Kraftige ord gjør underverker

Fra denne dagen kan vinstokkene plukkes, men druene fra den siste busken i vingården blir liggende der. De blir ikke plukket, kalt Guds druer, men overlatt til å spises av fuglene.

Det er ikke godt å spise nøtter, plommer, hvitløk eller fisk denne dagen. Disse matvarene har en spesiell ladning i den kristne tro og bør unngås.

Folk kan begynne å slå nøttene og plukke frukten, men de får ikke spise den i dag. Valnøttkjerner, i snitt, er korsformede, så de kan ikke konsumeres av opphøyelsen av Det hellige kors.

Les også: Slik holder du svart raskt riktig. Det eneste som er tillatt når du avstår fra mat, er det få som vet

Bønnen å si for opphøyelsen av det hellige kors

«La Gud stå opp, og la hans fiender bli spredt, og la de som hater ham flykte fra hans åsyn. La dem gå til grunne som røyk forsvinner, som voks smelter for ilden, slik la demoner forgå fra ansiktet til dem som elsker Gud og undertegne seg med korsets tegn og si: Gled deg, Herrens mest ærede og livgivende kors , som driver bort demonene med kraften til den som korsfestet deg, av vår Herre og Frelser Jesus Kristus, som steg ned til helvete og trampet ned djevelens makt og ga deg til oss, hans ærefulle kors, for å drive ut hele fienden.

O mest ærede og livgivende Herrens kors, hjelp meg med den hellige jomfru Guds mor og med alle de hellige, for alltid. Amen. I dine hender, Herre Jesus Kristus, min Gud, overlater jeg min sjel til Deg, bevar meg, velsign meg, forbarm deg over meg etter Din store barmhjertighet og etter din store barmhjertighet og gi meg evig liv. Amen»

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article
Loading...