Filmanmeldelse: Dakota Johnson er morsom nok, men «Madame Web» er repeterende og rotete

Det er mye pen nisje tegneseriemytologi som svirrer rundt «Madame Web», inspirasjonen til den nyeste av Sonys «Spider-Man»-spinoffs.

Dette er en karakter som går tilbake til 1980 og hvis klarsynsevne hjalp Peter Parker på et tidspunkt. Hun er eldre og blind og sitter på toppen av en netttrone som holder henne i live. Men for å være ærlig, bidro ikke å lese om henne til å gi noe mer mening eller haster til Dakota Johnson-filmen som går på kino onsdag. Du har blitt advart.

«Madame Web» streber etter å være en klassisk superhelt-oppsettsfilm, om hvordan fremtidens Madame Web – nå bare enslig kvinnelig ambulanseperson Cassie Webb – kommer overens med sin nyvunne kraft som lar henne se fremtiden. Vel, noen ganger i det minste, når det involverer et dødsfall eller noe ekstremt voldelig.

Den handler også om opprinnelsen til noen få andre Spider-Women som nå bare er et par tenåringsjenter, spilt av 20-åringene Julia Cornwall (Sydney Sweeney), Anya Corazon (Isabela Merced) og Celeste O’Connor (Mattie Franklin). Å se flash-forwards til disse tre i deres Spidey-kostymer får deg til å føle at det er et Marvel TV-program du glemte å se som kan få deg til å bry deg mer.

En scene der de prøver å selge ideen om at alle fire kvinnene er koblet sammen på en kosmisk måte er så vilt anstrengt («du bor i bygningen min,» «du løp foran lastebilen min») og uvesentlig, du lurer på om hva som helst manusforfatter skrev at deres innkjøringer i utgangspunktet til og med snakket med den som måtte prøve å selge disse tilfeldighetene. Det er umulig å vite nøyaktig hva de fire krediterte manusforfatterne (og tre «story by»-kreditter) er ansvarlige for, men «Madame Web» føles som et sammensydd produkt av en haug med mennesker som faktisk ikke samarbeidet.

Det er også en alarmerende mengde repetisjoner på i underkant av to timer. En del av dette er fordi Cassie lærer om kreftene sine og ser forskjellige hendelser spille ut igjen og igjen, som ved den fjerde dødballen begynner å bli veldig kjedelige. Du tilgir det litt, for Johnson er bare alltid morsom å se på, og den tjener i det minste en historieformål i teorien. Men så er det alle disse scenene der den slemme fyren, Ezekiel Sims (Tahar Rahim), enten ser sin fremtidige død i hendene på edderkoppjentene (eller hva vi nå kaller dem) eller bjeffer mot sin kollega (Zosia Mamet) ) for å finne dem med overvåkingsoppsettet hennes fra «Dark Knight»-tiden i hans mildt kalde toppleilighet.

Vi vet at Rahim er en talentfull, karismatisk skuespiller, men Ezekiel er en av de kjedeligste, mest tynt skisserte superhelt-skurkene i nyere tid. Filmen holder ikke engang tilbake sin egen kosmiske forbindelse til Cassie som en avsløring – den åpner bokstavelig talt med at han dreper moren hennes (Kerry Bishé) som er på en edderkoppforskningstur i Amazonas mens hun var høygravid med henne. Giften, og noen Amazonas-edderkopp-mennesker, redder imidlertid babyen.

Johnsons enestående ytelsesstil kan gjøre nesten hva som helst severdig. Hennes kule jente-deadpan er alltid interessant og morsom, og heldigvis har filmskaper SJ Clarkson den gode fornuften til å holde kameraet på henne så mye som mulig. Hun lager edelstener ut av ingenting og finner humor selv mens manuset og historien smuldrer opp rundt henne. Det er synd, for det kunne vært en morsommere film her – Clarkson gir den en utpreget feminin og tenåringsenergi som gjør god bruk av lydsporet. Men det spinner seg selv til en knute og prøver å rettferdiggjøre en dum historie i stedet.

Studioet, ser det ut til, spiller et veldig langt spill med denne. Cassies paramedic-kollega er Ben Parker (Adam Scott), hvis svigerinne Mary Parker (Emma Roberts) er i ferd med å føde. Men man må forestille seg etter å ha sett «Madame Web» at, ironisk nok, uansett hvilken utbetaling som ble planlagt kan være en visjon som ikke vil gå i oppfyllelse.

«Madame Web», en Sony Pictures-utgivelse på kino 14. februar, er rangert som PG-13 av Motion Picture Association for «vold/handling og språk». Spilletid: 117 minutter. Halvannen stjerne av fire.

Rating
( No ratings yet )