Filmanmeldelse: En strålende roadtrip for tenåringer i «Gasoline Rainbow»

I søskenregissørene Bill og Turner Ross « siste, «Gasoline Rainbow», tar fem tenåringer i Oregon som nettopp har gått ut av videregående, rundt 500 miles for å nå kysten for det som er blitt kalt «End of the World»-festen.

De er som utallige unge hovedpersoner før dem: på veien for å finne ut av det. Men selv om de deler mye av de samme lengslene og bekymringene til amerikanske reisereisende fra «On the Road» til «Easy Rider», er omstendighetene rundt deres spesielle voksen alder unikt deres – og det som står på radioskiven er det også. «Dude, jeg vil høre på Shakira, bro,» sier en fra baksetet på varebilen deres.

Dette er Ross-brødrene – skaperne av grenseportrettet mellom Texas og Mexico «Western» og «Bloody Nose, Empty Pockets», der de brakte 22 personer til en dykkebar i Las Vegas og ba dem oppføre seg som om den stengte neste dag — vi er i en hybrid filmverden, delvis dokumentar, delvis fiksjon. Karakterene våre – Micah, Nathaly, Nichole, Tony, Makai – er ikke-profesjonelle skuespillere, og reisen deres er en løst konstruert serie med møter som stort sett utspiller seg naturlig.

Det er en filmskapende tilnærming som i sine svakere øyeblikk kan resultere i det verste av begge verdener: dokumentarfilmens springende narrativ og den produserte kvaliteten på fiksjon. Men i det hele tatt kommer Ross-brødrenes observerende, oppslukende filmskaping nær noe oppløftende ekte.

Når det gjelder «Gasoline Rainbow», som åpner på kino fredag, uttrykkes mye av landet tenåringene reiser gjennom. Enten med bil eller til fots, tar de dem under motorveioverganger, gjennom vidstrakte toggårder og langs lange rader med vindturbiner. Global oppvarming nevnes bare én gang, men den svever over deres usikre fremtid. De tar seg over barske, tørre land og industriell ørken. Navnet på det partiet er ingen tilfeldighet.

Hvor dyster det enn er, er «Gasoline Rainbow» – som ville passe komfortabelt sammen med filmer som Alma Har’els «Bombay Beach» og Andrea Arnolds «American Honey» — mest opptatt av spørsmålet: Så hva nå? For disse unge menneskene, usikre på hva de skal gjøre med livet, gir det å komme seg ut på veien mange svar. Verden de har blitt forlatt av eldre generasjoner kan bli skadet. «Vet du hva forskjellen er mellom barn og voksne?» forteller en eldste dem. «Voksne er ikke under oppsyn.» Men det er skjønnhet å finne, som glitrende bensinpølser, hvis du er villig til å gå på veien og få noen nye venner.

Svaret ligger mest i fellesskapet – i å tørre å forlate huset, møte fremmede og finne likesinnede sjeler. Kanskje mer enn noe annet er Ross-brødrene – med et skarpt øye for amerikanske eksentrikere – interessert i å samle sammen alle de mest interessante menneskene de kan finne. Og ånden av kameratskap som resulterer varmer like mye som bålene samlet rundt i «Bensin Rainbow».

«Gasoline Rainbow», en Mubi-utgivelse, er ikke vurdert av Motion Picture Association. Spilletid: 110 minutter. Tre stjerner av fire.

___

Følg AP Film Writer Jake Coyle på: