Hemmelighetene til tradisjonelle julekaker, også kjent som «Jesus bleier»

I landsbyene i Moldova, i julen, fortsetter husmødrene med hellighet å bevare en gammel oppskrift fra besteforeldrene. Det handler om «Jesu bleier» eller «Guds bleier», en tradisjonell dessert.

Disse tilberedes frem til Ignatius-dagen, da etter tradisjonen begynner slaktingen av griser og de må ikke strøs med blod. Jeg lærte oppskriften av Ecaterina Hulea, tidligere landsbypedagog, som lærte å tilberede kaker eller «Jesu bleier» av bestemoren sin.

«Det første Herren trengte var en bleie, som han ble pakket inn i da han kom til verden. Vi må forberede disse bleiene eller kakene med mye kjærlighet og nåde for å herliggjøre Herren Jesu Kristi fødsel», sier Ecaterina Hulea.

For å forberede deigen trenger du en kilo mel, en klype salt, vann og en kjevle. Å elte og bake kakene tar to og en halv time.

«Jeg bruker en kilo mel, en klype salt, varmt vann og begynner så å elte. Jeg tilsetter også litt olje, slik at deigen strekker seg og jeg begynner å elte veldig godt. Hemmeligheten bak disse bleiene ligger i den langvarige eltingen. sier husmoren.

Kakene skjæres med kniv i korsets tegn

Etter at deigen er klar, smøres kakene på en ren pute, pakket inn i et hvitt klede. Etterpå skjæres de med kniv i korsets tegn. De tynne arkene stekes på komfyren eller i ovnen. Etter at de er bakt, må kakene stå og tørke i flere timer, i et rent rom, slik at de ikke tar opp mugg.

I mellomtiden tilbereder husmoren blomstervannet eller sirupen fra stille vann. «Vi bruker sukker, smaker og revet skall av en sitron. De papirtynne kakene er drysset med honning, smaker, sitron, shit, halva og rikelig med valnøttkjerner.»sier Ecaterina Hulea.

På Kristi fødselsaften blir kaker sammen med svisker, fastende sarmals og rundstykker gitt som almisse til slektninger og naboer.

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article
Loading...