Presidentens sterke uttalelse: Kina deltar ikke i Russlands krig mot Ukraina

Beijing deltar ikke i Russlands krig mot Ukraina, erklærte Kinas president Xi Jinping tirsdag under samtaler med Tysklands kansler Olaf Scholz. TASR informerer på bakgrunn av DPA-byrået. Kina er verken en part eller en deltaker i den ukrainske krisen, sa Xi Jinping og la til at Beijing har alltid «støttet fredsforhandlinger på sin egen måte».

Kina ville også støtte en internasjonal fredskonferanse, men Russland og Ukraina må godta det, sa den kinesiske lederen. Så langt har Moskva takket nei til en invitasjon til en konferanse om fred i Ukraina, som skal holdes i Sveits i juni. Kina har ennå ikke bekreftet sin deltakelse på denne konferansen.

Beijing er en nær alliert av Moskva. Det er stadige påstander om at kinesiske selskaper forsyner Russland med såkalte dual-use varer som kan brukes til både sivile og militære formål. Den tyske kansleren møtte den kinesiske presidenten på den siste dagen av en tredagers tur til Beijing. Tirsdag uttrykte han sin tro på at Berlin og Beijing kan bidra til å oppnå en «rettferdig fred» i Ukraina.

I løpet av tre dager førte Scholz tur til den sørvestlige byen Chongqing, det økonomisk sterke Shanghai og hovedstaden Beijing, hvor han prøver å styrke forretningsforbindelsene. På sin andre reise til Kina siden han tiltrådte, ble kansleren ledsaget av en stor delegasjon av ministre og næringslivsledere fra søndag til tirsdag.

Rating
( No ratings yet )
admin/ author of the article